Jak opravit píchlou duši, i když u sebe zrovna nemáte žádnou sadu na opravení

Ostatní 01. června 2020 | 15:18 — Helena Malá
Pokud pravidelně vyjíždíte na kole, určitě se vám už někdy stalo, že jste píchli duši. Je dobré s tím počítat a vždy s sebou vozit vhodné propriety na opravení. Poradíme, jak si kolo dát do pořádku, a to i v případě, že žádnou sadu na opravení píchlé duše u sebe zrovna nemáte.
Další 3 fotografie v galerii
Píchlá duše patří k nejčastějším problémům cyklistů na cestách / Depositphotos

Píchlá duše je nejběžnější problém, jaký může cyklistu na cestách potkat. Pokud tedy někam vyrážíte, nezapomeňte si s sebou vzít několik drobností, které vám v případě nouze pomohou.

Co sebou na vyjížďku

Co by nemělo žádnému cyklistovi v batůžku či podsedlové brašničce chybět? 

  • Náhradní duše – nová, nelepená a taková, kterou používáte (zkontrolujte si průměr kola a druh ventilku).
  • 2 pevné montpáky.
  • Sada lepení obsahující lepidlo (nevyschlé), různé rozměry záplat a smirkový papír.
  • Nýtovač řetězu.
  • Základní imbusové klíče – 4, 5, 6 + případně další, které máte na kole.
  • Rychlospojka řetězu.
  • Několik článků řetězu, které vám zbudou po nýtování nového.
  • Náhradní patka rámu.
  • Na rám nebo do batohu patří spolehlivá pumpička, se kterou rychle nafoukáte kolo na potřebný tlak.

Jak snadno opravit defekt

Mít potřebné věci k opravě píchlé duše je základ, na druhou stranu je také nutné vědět, jak je použít. Máme pro vás jednoduchý návod:

Kolo z rámu

Pokud máte ráfkové brzdy, je potřeba před vymontováním kola brzdu rozpojit, aby kolo šlo vyndat. Stačí vyháknout stříbrné vodítko z opěrky, brzda se rozevře a můžete kolo vyndat. U kotoučových brzd nemusíte dělat nic, stačí povolit rychloupínák a kolo vytáhnout. Jen nemačkejte brzdovou páku, pokud je kolo vymontované.

Při defektu zadního kola odřadíte na nejmenší pastorek a teprve potom kolo vyndáte z rámu. Při nasazování kola zpět nebudete složitě řešit, na kterém pastorku jste původně řetěz měli. Nasazení pak proběhne úplně hladce.

Plášť z ráfku

Abyste se k píchlé duši vůbec dostali, musíte nejdřív sundat plášť z ráfku. Duši proto nejdřív úplně vypusťte a následně uvolněte patku pláště z ráfku, aby jím bylo možné volně pohybovat. Plášť jde sundat i holýma rukama, ale chce to grif. Na jedné straně ráfku stlačíte patku doprostřed ráfku a natahujete plášť jedním pohybem na druhou stranu. Tady se vám část pláště uvolní a je možné přetáhnout patku pláště přes hranu ráfku. A je to.

Pokud tento postup nepomůže, přijdou ke slovu montpáky. Zasuňte montpáku plochým koncem pod hranu pláště, vypáčte a zajistěte háčkem o drát výpletu. O kousek dál postup opakujte s druhou montpákou a pokračujte, dokud se plášť neuvolní.

Detekce defektu

Jakmile máte duši vytaženou, nafoukněte ji a pokuste se najít díru – poslouchejte, kde syčí a uchází. Pokud je díra mikroskopická, nemusíte ji poslechem najít a je potřeba ji namočit do vody a sledovat unikající bublinky.

Lepení

Když najdete díru, lehce ji i s okolím očistěte smirkovým papírem. Záplata bude lépe držet. Poté duši upusťte, ale nechte stále mírně nafouknutou a naneste na oblast defektu lepidlo. Můžete rozetřít prstem – raději více do široka, abyste měli jistotu, že bude pokrývat celou záplatu. Poté nechte lepidlo pár minut zaschnout – minimálně dvě minuty. Toto je velmi důležité, protože jinak vám bude záplata po lepidle klouzat a nebude držet.

Mezitím si připravte velikostně odpovídající záplatu, ze které odstraňte ochranný (často stříbrný) papír. Jakmile je lepidlo zaschlé, opatrně přiložte záplatu středem na díru. Přimáčkněte prsty a chvilku držte pevně stlačené. Poté přes krycí fólii nehtem jakoby roztáhněte okraje záplaty a opatrně fólii odstraňte.

Pokud máte v lepicí sadě křídu, přebytečné lepidlo pomocí ní „začistěte“. Dobře vám ale poslouží i suchá hlína u cesty, kterou záplatu i s okolím poprašte. Přebytečné lepidlo tak nepřilepí duši k plášti.

Kontrola pláště

Velmi důležité je zkontrolovat, jestli nemáte něco zapíchnuté v plášti. Po nasazení duše byste ji okamžitě znovu propíchli.

Přiložte zalepenou duši k ráfku, aby byl ventilek u díry v ráfku. Najděte místo defektu a ve stejném místě zkontrolujte rukou i vnitřní stranu pláště. Pokud na něco ostrého narazíte, je potřeba to z pláště vytáhnout – můžete si pomoct například vytlačením montpákou, klíčem apod.

Nasazení pláště

Pokud je plášť čistý, můžete jej spolu s duší nasadit zpátky do ráfku, nafouknout a vyrazit. Nejprve nasaďte jednu patku pláště na ráfek a druhou si nechejte volnou. Mírně nafouknutou duši následně vložte do pláště. Nejprve ventilek do otvoru a potom zbytek duše. Plášť nasazujte také nejprve od ventilku směrem k protilehlé straně. Plášť by měl jít usadit vždy rukama, ve výjimečných případech si pomůžete montpákou (hrozí procvaknutí). Po nasazení si zkontrolujte, že patka pláště je rovnoměrně usazena po celém obvodu kola a plášť nikde nehází. Znovu zkontrolujte i po nafouknutí.

Nouzové opravy

Někdy se může stát, že náhradní duši a lepení u sebe nemáte. I v takové situaci si můžete poradit, jde ale opravdu jen o nouzové řešení.

Duši je možné v místě poškození rozříznout, oba konce zavázat a vzniklé jelito vložit zpět do ráfku a nafouknout. K rozříznutí se dá použít ostrá hrana kotouče brzdy. Buďte ale opatrní. Po této opravě bude plášť drncat a házet a je potřeba jet extrémně opatrně a pomalu.

Další možností je plášť důkladně vycpat trávou či listím a tentokrát již bez duše dojet domů. Pokud to podmínky dovolí, první způsob je určitě lepší. Obě tyto techniky jsou vhodné jen v nouzi nejvyšší a rozhodně se na jejich využití nespoléhejte. Co je třeba zvážit, než vyjedete na kolo se psem, jsme psali zde.

Další články
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Last minute Turecko s cestovní kanceláří TUI aneb Prožijte dovolenou snů

Last minute Turecko s cestovní kanceláří TUI aneb Prožijte...

Dlouhá cesta může být pro dítě utrpením, nová auta ale...

Dokonalé prázdninové letovisko? Plážové ráje Bodrumu...

Balení bez námahy – módní tipy pro chytré a stylové...

Noční vlaky zažívají v Evropě renesanci: Tipy, kam můžete...

Kam na první letošní lyžování? Na rakouském ledovci...

Zavřít reklamu