Co s píchlým kolem? Naučte se vyměnit duši za pár minut

Ostatní 10. června 2017 | 07:46 — Anna Novotná
Defekt je bez diskuze strašákem pro každého cyklistu bez ohledu na to, jestli se jedná o profesionálního sportovce nebo víkendového cykloturistu. Prázdný plášť znamená pro další jízdu zásadní problém, proto se dnes zaměříme na způsoby odstranění defektu a také na prostředky vhodné pro prevenci.
Opravit píchlou duši jízdního kola trvá jen chvilku. / Wikimedia Commons/mattbuck

Výměna píchnuté duše patří mezi nejčastější opravy, které zvládnete, i pokud nejste příliš zruční. Každý správný cyklista by s sebou měl vozit sadu na opravu defektů. Určitě se totiž můžete dostat do situace, kdy vám opravdu nikdo s opravou nepomůže.

Nejrychlejším způsobem opravy defektu je výměna duše za novou. Píchlou duši pak můžete zalepit beze stresu doma. 

Co budete potřebovat na výměnu píchlé duše?

  • jednu nebo dvě montpáky 
  • náhradní duši nebo lepící sadu 
  • pumpičku 

V případě výměny duše bude tedy postup následující:

1. Povolíte uchycení kola v přední nebo zadní vidlici (nejčastěji pomocí rychloupínáků), kolo uvolníte a vytáhnete.
2. Zkontrolujete plášť, jestli na něm na první pohled nenajdete něco, co je tam „navíc“. Předmět, který způsobil defekt zkusíte odstranit.
3. Pomocí montpák sundáte jednu z patek pláště z ráfku, abyste se dostali k duši.
4. Podle typu ventilku povolíte jistící matku a vytáhnete duši z pláště ven.
5. Náhradní duši lehce nahustíte, aby držela tvar a vložíte ji zpět do pláště a ventilek protáhnete otvorem v ráfku.
6. Na upevnění patky pláště do ráfku použijete podle potřeby opět montpáky. Patky pláště poté na ráfku porovnáte tak, aby byl plášt nasazen rovnoměrně a nehrozilo procvaknutí duše.
7. Nakonec zbývá již jen nahustit duši na alespoň „dojezdový“ tlak a upevnit kolo zpět do vidlice.

Jestliže náhradní duši nemáte nebo se vám už jednou „poštěstilo“ a náhradní jste již museli použít, nezbývá než použít záplatu. V tom případě je postup podobný jako u výměny duše, jen přidáte „lepící“ část.

Klasická sada lepení vyžaduje následující postup:

1. Najdete otvor v duši, kterým uniká vzduch a dle jeho velikosti vyberete vhodnou velikost záplaty.
2. Pro zdrsnění okolí defektu použijete přiloženy smirkový papír. Jednak tím okolí defektu připravíte pro lepší přichycení záplaty pomocí lepidla a také ho očistíte, případně odmastíte.
3. Otevřete tubu s lepidlem a na místo defektu a jeho nejbližší okolí nanesete vrstvu lepidla. Lepidlo necháte zavadnout a mezitím připravíte záplatu.
4. Ze spodní části záplaty sejmete ochrannou (stříbrnou) fólii, přitisknete ji na nanesené lepidlo a pevně přidržíte do zaschnutí lepidla.
5. Po zaschnutí stačí opatrně sejmout i horní fólii, duši mírně napumpovat a vložit do pláště.
6. Dále již můžete pokračovat stejně jako u výměny duše.

Myslete před každým výletem na to, že pokud nechcete kolo s defektem tlačit až domů nebo čekat, až vám někdo pomůže, měli byste u sebe mít vždy pumpičku, montpáku, náhradní duši nebo sadu na jejich opravu. 

Další články
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Last minute Turecko s cestovní kanceláří TUI aneb Prožijte dovolenou snů

Last minute Turecko s cestovní kanceláří TUI aneb Prožijte...

Dlouhá cesta může být pro dítě utrpením, nová auta ale...

Dokonalé prázdninové letovisko? Plážové ráje Bodrumu...

Balení bez námahy – módní tipy pro chytré a stylové...

Noční vlaky zažívají v Evropě renesanci: Tipy, kam můžete...

Kam na první letošní lyžování? Na rakouském ledovci...

Zavřít reklamu