Nezapomeňte správně zazimovat elektrokolo. Jedna chyba se vám může docela hodně prodražit
Elektrokolo nestojí pár korun, a tak by byla škoda ho zničit jen kvůli špatnému zazimování. Vyplatí se proto přečíst si pár rad, jak kolo uložit k zimnímu spánku tak, aby bylo na jaře opět připraveno zdolávat další kilometry.
Pokud svému bicyklu chcete dopřát opravdu to nejepší, čekají vás před nástupem zimního počasí dva úkony. Nejprve jde o posezonní servis a pak o správné zazimování. Co se týká ročního posezonního servisu, měl by zahrnovat komplexní údržbu a diagnostiku elektrokola. Můžete si servis udělat sami doma, ale někdy je třeba provést i technicky složitější úkony, takže je často vhodnější nechat tento krok na odbornících. V zimě na vaše e-kolo budou mít rozhodně více času než v předjaří.
Zazimování nepodceňte
Jakmile máte kolo zpátky ze servisu, je třeba ho zazimovat. Je nutné v podstatě dodržet několik zásad a případně provést pár servisních úkonů, které ovšem zvládne doma snad každý. Je jasné, že první, co je třeba udělat, je kolo důkladně vyčistit. Největší pozornost je pak vhodné věnovat baterii. Díky správné péči baterii prodloužíte životnost. A vzhledem k tomu, že jde často o nejdražší část e-kola, ušetříte tím nemalé peníze.
Má ráda sucho a teplo
Pokud nevíte, jak se o baterii z e-kola postarat, držte se následujícího návodu.
- Skladujte baterii mimo elektrokolo. Pokud baterii z kola nesundáte, může nechtěně dojít k aktivaci přes kontakty.
- Před uložením ošetřete její kontakty speciálním konzervačním přípravkem.
- Uložte ji při pokojové teplotě.
- Skladujte ji nabitou jen na 60 %.
- 1x měsíčně ji zkontrolujte - jakmile kapacita klesne na 40 %, dobijte opět na 60 %. Vlivem samovybíjení by mohlo dojít úplnému vybití a poškození baterie. A nezapomeňte, že i zbytečné „přebíjení“ jí škodí.
- Máte-li pochybnosti o kapacitě baterie, nechte si ji diagnostikovat u odborníků (včetně protokolu o měření).
- Pokud je to s kapacitou baterie špatné, zvažte její výměnu nebo ji nechejte repasovat, což vás vyjde podstatně levněji.
Dvě největší chyby, kterých je radno se vystříhat
Nejrozšířenější lithium-iontové baterie, tedy akumulátory, vydrží v kole několik stovek nabíjecích cyklů. Průměrně by měly vystačit na 20 až 25 tisíc kilometrů. Jejich životnost ovlivníte mimo jiné i péčí. Nejdůležitější je nenechávat baterii zcela vybít, protože její úplné vybití vede k nevratnému poškození. Není ani dobře, když baterii necháte na nabíječce dlouho poté, co je plně nabitá. To platí i v době, kdy kolo odložíte k zimnímu spánku. O tom, jak opravit píchlou duši i bez sady na opravení, jsme psali zde.