Jak se nenechat napálit řemeslníky? Pár dobrých rad, jak předcházet nepříjemným situacím

Ostatní 05. listopadu 2017 | 15:59 — Anna Novotná
S řemeslníky je někdy potíž. To známe asi všichni. Není jich zrovna nadbytek, a když už nějakého seženete, málokdy odvede bezchybnou práci.
Na co všechno si dát pozor? / Shutterstock

Dost často jsou lidé nuceni práci řemeslníka reklamovat. Více než třetina lidí ale neví, jak vlastně takovou reklamaci řešit. Tady je 10 rad, jak předcházet nepříjemným situacím.

1. Osobní doporučení

Při hledání řemeslníků na internetu vsaďte na zavedené webové stránky s dostatečným množstvím nezávislých hodnocení. Ale raději nespoléhejte pouze na internet, dejte také na doporučení známých. Pokud už s nějakou firmou máte dobré zkušenosti, kontakt si dobře uložte, může se vám hodit.

2. Rozpočet

Nabídka dodavatele bude nejspíš obsahovat různé zkratky či odborné názvy. Projděte pečlivě položku po položce a ujistěte se, že dobře rozumíte každé z nich.  Důležitý je výběr a množství materiálu, jaké činnosti jsou účtovány hodinově a jaké projektově.  Každý detail by měl být jasný a vyčíslený.

3. Smlouva

Nespoléhejte se na ústní dohodu s řemeslníkem. Sepište smlouvu s termínem dokončení, délkou záruky a způsobem řešení reklamací. Může obsahovat i lhůty odstranění nedostatků a sankce za nesplnění termínů. Na internetu najdete řadu příkladů vzorových smluv o dílo.

4. Materiál

Často nemáte šanci odhadnout, jestli je nakupovaný materiál právě ten nejvhodnější. Snažte se přesto materiál ohlídat, například požádat o názor známého, který o problematice má víc informací, než vy. Aktivně se zajímejte o to, jaké existují alternativy.

5. Postup

Dobrý řemeslník by měl být jako doktor. Než vytáhne skalpel, respektive pracovní nástroj, měl by předem říci, jak a na čem bude pracovat. Při větších rekonstrukcích nebo stavebních pracech se vyplatí najmout dozor, který věci rozumí. Ten pak správný pracovní postup ohlídá za vás.

6. Reklamujte ihned

Pokud nedokážete kvalitu posoudit sami, zkuste opět pozvat odborníka nebo známého s většími zkušenostmi.  Závady chtějte odstranit ihned a než nastane náprava, nic neplaťte. Kompromisem může být i sleva z ceny.

7. Cena vs výkon

Poměr cena/výkon bývá nejčastějším problémem. Když chcete vyjednávat o ceně, bez alternativních nabídek těžko uspějete. Nejlepší je poptat více nabídek a vybrat poté tu nejvýhodnější. Nebo se snažte vytvářet tlak na dodavatele tím, že mu ukážete výhodnější nabídku jiné firmy.

8. Odbornost

Řada prací, které můžete doma potřebovat, vyžaduje odbornou kvalifikaci (zejména co se týká elektřiny a plynu). Nikdo bez patřičného oprávnění by je správně neměl vykonávat. Pokud máte pochybnosti o odborné způsobilosti vašeho dodavatele, chtějte vidět jeho oprávnění či certifikaci.

9. Hodinový manžel

Řemeslné práce nabízejí někdy i tzv. hodinoví manželé, u kterých se předpokládá, že budou vykonávat pouze drobné práce a opravy, na které nepotřebují speciální znalosti a zkušenosti. Větší rekonstrukce jim však raději nesvěřujte.

10. Soud

Soudní znalci pomohou, když řemeslník hraje mrtvého brouka a nereaguje na požadavky reklamace. S posudkem znalce se můžete obrátit na soud, který vám pomůže zjednat nápravu. Lidé, kteří už u řemeslníků něco reklamovali, by podle aktuálního průzkumu stejnou situaci řešili primárně žalobou.

Další články
Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

Záplavy a povodně ve světě: Přinesly kromě vody i krokodýly či hady plující v ulicích měst

Je vaším snem zažít pulsující atmosféru nejslavnějšího...

Chtěli byste vědět, jaká zima nás letos čeká? Sledujte...

5 chyb při výběru AKU nářadí, kterým se musíte vyhnout

Jak vytvořit dokonalou zahradní oázu: Tipy a triky

Jaké jsou výhody běhu? Fakta a mýty o tomto sportu

Co můžete očekávat, když přivedete dítě do domácnosti se...

Zavřít reklamu